Denk je aan PR, dan denk je waarschijnlijk automatisch aan de campagnes van grote bedrijven, fancy PR bureaus, BN’ers die hun nieuwste film of boek promoten in een talkshow, of aan de Netflix hitserie Emily in Paris. Maar de waarheid is: PR is overal. Om je heen, op weg naar het werk, in de winkelstraat, je favoriete café, de bakker op de hoek of in de sportschool. Ook je Instagram feed en zelfs op dat verjaardagsfeestje afgelopen weekend hing er ‘PR in de lucht’ – denk aan de tip van tante Wilma voor dat fijne vakantiehuis in Toscane, of de verjaardagstaart die door je zusje live op Tiktok werd gedeeld. Zonder dat je er erg in hebt, word je elke dag beïnvloedt door slimme PR-strategieën – of door slechte natuurlijk. En zo herken je PR in het dagelijks leven:
Wat is PR eigenlijk?
In de basis draait PR om het bouwen van relaties en het positief beïnvloeden van het beeld dat anderen van jou en je bedrijf hebben. Het gaat niet om adverteren of reclame maken, maar om zichtbaar worden op een geloofwaardige, sympathieke manier. PR is een afkorting voor Public Relations, maar wij vinden dat de term Personal Relations veel beter de lading dekt – het legt de nadruk op wat goede PR onderscheid van minder goede PR: het persoonlijke karakter ervan.
PR is overal, echt overal
Overal om je heen vind je PR. Goede voorbeelden waar je aan kunt denken, zijn:
- Een persoonlijk interview met de lokale kaasboer in de krant
- Een tevreden klant die zijn buurman tipt om eens een kijkje te nemen op jouw website
- Een Instagram Reel over de nieuwe cocktailbar in de stad die in de stories voorbijkomt
- De voetbalvereniging die aandacht krijgt op de lokale tv door een actie voor het goede doel
En ga zo maar door.
Zodra je er op gaat letten, zie je overal om je heen voorbeelden van PR. Ook dat mooie reisverhaal in de Linda of de talkshowgast die nét een nieuw boek uitgebracht heeft, is PR. Al dan niet ‘free publicity’ – earned PR, of betaalde publiciteit – paid PR.
Waarom is PR voor jou ZZP’er belangrijk?
Jouw verhaal is er een die verteld mag worden. Sterker nog: door jouw persoonlijke drijfveren, activiteiten, lessen en successen te delen krijgen je klanten en potentiële klanten een goed beeld van jou en je business. Je geeft eigen merk een gezicht waardoor lezers, volgers of luisteraars het gevoel krijgen je al een beetje te kennen. En dat geeft vertrouwen. – We vertelden op onze blog al eerder over hoe je als kleine ondernemer PR kunt inzetten om nieuwe doelgroepen aan te spreken en bestaande klanten te koesteren –
Praktische oefening: PR-spotten in het wild
Goed, genoeg over waarom de inzet van een goede PR-strategie belangrijk is. We hebben een leuke uitdaging voor je: bekijk je omgeving vandaag of morgen eens met een PR-bril op. Neem een notitieboekje mee of maak foto’s van de dingen waarvan je denkt ‘dit is PR’. Je zal verrast zijn door hoeveel verschillende de dingen je om je heen spot. Zo herken je PR – enkele voorbeelden:
- Posters of straatcampagnes; van een restaurantopening tot concertaankondiging
- Artikelen over lokale ondernemers in de wijkkrant
- Reclamevrije aandacht in een podcast of ander interview
- Winkeliers die gratis iets weggeven en je aandacht trekken
- Storytelling van merken op onverwachte plekken (lees hierover in blog ‘Ladybug op de Seine‘)
- Mooie verhalen over ervaringen, producten of gouden tips van vrienden en bekenden
Wat al deze PR-voorbeelden gemeen hebben? Ze zijn persoonlijk en daardoor geloofwaardig. Ze wekken vertrouwen en roepen een ‘bekend gevoel’ bij je op, omdat ze niet schreeuwerig maar oprecht overkomen. En dat is in onze ogen de kracht van PR: mensen laten praten over jou, op een prettige, persoonlijke en vooral natuurlijke manier. Personal Relations it is.
Benieuwd naar hoe je jouw eigen verhaal met de wereld kunt delen, en hoe je als ZZP’er PR inzet om meer bekendheid te genereren voor je business? We denken graag met je mee. Stuur ons gerust een mailtje (info@eline-eline.nl) met jouw meest prangende PR-vraag of aanvraag voor een PR koffiesessie en we nemen snel contact met je op.