PR, je hebt er vast wel eens van gehoord. Maar wat is PR nu precies, en wat kun je er mee bereiken? PR of wel Public Relations is letterlijk vertaald publieke of openbare communicatie. De Dikke Dale omschrijft PR als ‘de zorg voor de goede betrekkingen met de buitenwereld’. Er is vaak een PR medewerker, een heel PR team of PR bureau verantwoordelijk voor de contacten met de media en diverse stakeholders van een bedrijf, om het merk, de producten of diensten onder de aandacht te brengen. Hoe dat precies werkt? Je leest het hier.
Public Relations
Public Relations speelt vaker een rol dan je wellicht zou denken. Zo verrast het je waarschijnlijk niet dat bedrijven als Coca Cola over een enorme PR machine beschikken, maar misschien wel dat ziekenhuizen en gemeenten ook veelvuldig van dit vakgebied gebruik maken. Zoals de Dikke van Dale vertelt, is PR ‘de zorg voor goede betrekkingen met de buitenwereld’, en deze goede betrekkingen heeft elk bedrijf en elke organisatie nodig om succesvol te zijn.
Binnen het vakgebied PR is onderscheid te maken tussen de interne communicatie en de externe communicatie van het bedrijf. De eerste vorm richt zich op de openbare communicatie binnen een bedrijf, bijvoorbeeld door middel van een nieuwsbrief, het intranet of een besloten social media community. De tweede – de externe communicatie – richt zich op de buitenwereld, waaronder partijen zoals de media en stakeholders. In deze laatste categorie valt Public Relations.
PESO model
We onderscheiden van origine 3 typen media (zie het PESO model hieronder), namelijk: earned media, owned media en paid media. Tegenwoordig kunnen we hieraan nog een vierde type toevoegen, namelijk shared media. Want ook alles wat we delen, heeft zijn uitwerking op onze eigen merkidentiteit en op de beleving van lezers, kijkers en andere betrokkenen.
Een complete PR strategie richt zich dus op deze 4 pijlers. Het doel: een compleet beeld van een organisatie neerzetten en het merk, de producten en/of diensten in een goed daglicht zetten. Dit kan bijvoorbeeld door als organisatie zelf blogs te schrijven die een kijkje achter de schermen geven, maar ook door het geven van een interview in de krant, een betaalde samenwerking met een influencer of het delen van klantervaringen op social media.
Maar was PR niet ‘gratis’?
Zoals je hierboven hebt kunnen lezen, richt Public Relations zich op vier elementen: earned, owned, paid en shared media. Sommige uitingen zijn gratis, ofwel ‘free publicity’, en voor andere uitingen wordt betaald. Het is dus een misverstand dat PR geen geld kost. Wel vormt het genereren van free publicity een groot en belangrijk onderdeel van elke PR strategie. ‘Gratis’ in de media komen gaat niet vanzelf. Het vergt kennis, een goed, persoonlijk netwerk en een creatieve geest. Het draait namelijk allemaal om het creëren van een win-win situatie voor zowel het merk als de mediatitel. Hoe je dat doet? Door creatieve insteken te bedenken, relevante informatie aan te bieden en te zoeken naar die ‘common ground’. Dat klinkt vanzelfsprekend, maar wij weten uit de praktijk dat dit lang niet altijd gebeurd. Met de kans dat het verhaal niet opgepikt wordt en die mooie publicaties uitblijven..
Wat bereik je met PR?
Leuk hoor, Public Relations. Maar wat kun je er nu mee bereiken? Vraag jij je wellicht af. Met Public Relations richt je je op het vergroten van de naamsbekendheid van je merk: op het creëren en versterken van de merkbeleving. Dat doe je door je verhaal en aantrekkelijke content over je merk of bedrijf te verspreiden via de media. Met Public Relations zorg je dus voor een groter bereik, meer engagement [betrokkenheid] en – indien goed aangepakt – een goed imago bij het publiek dat jij belangrijk vindt. Zaken die ervoor zorgen dat meer mensen jouw producten en/of diensten zullen vinden. Én kopen, lezen of delen. Persoonlijke relaties met zowel je klanten, jouw publiek én met de media zijn daarbij de sleutel tot succes. Het opbouwen van die relaties kost tijd en vergt een goede, persoonlijke aanpak. Alleen dan kan PR een succes worden. Wij weten precies hoe dat werkt, en hoe je zelf een sterk netwerk rondom jouw merk of bedrijf opbouwt. Hoe je met jouw verhaal in de krant, een magazine of op tv komt. Public Relations staat voor ons voor Personal Relations. [Daarover lees je meer in de blog ‘van Public naar Personal’.]
Pick our brains – sessie
Wil jij weten wat PR voor jou en jouw merk of bedrijf kan doen? En wil je weten hoe we je bestaande PR plan samen naar een hoger niveau kunnen tillen? Boek dan onze ‘pick our brains‘ sessie & get started!
1 thought on “Wat is PR en wat kun je er mee bereiken?”
Comments are closed.
[…] maar zeker een van de belangrijkste skills die je moet bezitten voor een succesvolle carrière in Public Relations: communicatieve vaardigheden. Daar draait het immers allemaal om; communiceren. Een vlotte babbel, […]