Voor een goed PR-verhaal of interessante media pitch heb je nieuws nodig. Actuele ontwikkelingen binnen het bedrijf, gewonnen awards, recordbrekende resultaten…. Toch? Of kun je ook zonder heet nieuws de media interesseren om over jou of je business te schrijven?
Hoe creëer je nieuws als je niks nieuws te melden hebt?
Als PR specialisten zijn we jaren druk bezig geweest met pitchen, nieuwswaardige verhalen vertellen en mooie publicaties realiseren. Soms hadden we groot nieuws te brengen, en lukte het ons direct om daarmee in de krant, in magazines of op tv te komen. Maar in de meeste gevallen was er geen nieuws onder de zon. En ook op die momenten werd er aan het einde van de maand een mooi ‘knipseloverzicht’ met behaalde publicaties van ons verwacht…
Als je, net als wij, al een tijdje werkzaam bent in de PR-branche, dan staan de jaarlijks terugkerende ‘haakjes’ vast al standaard in je agenda. Denk aan Valentijnsdag, kerstavond en Koningsdag. Maar denk bijvoorbeeld ook eens aan de Week van de Duurzaamheid, Nationale Complimentendag, de uitreiking van de Oscars en de Vakantiebeurs. Allemaal momenten waarop je met een media pitch kunt inhaken.
Hoe de haakjeskalender zorgt voor heet nieuws
Een tool die ons heel goed helpt om het hele jaar door interessante haakjes te bedenken voor onze nieuwsberichten, is de Issuekalender [van de Issuemakers]. Hét haakjesoverzicht bij uitstek. Door de communicatie rondom jouw merk, je bedrijf of jezelf te koppelen aan actuele gebeurtenissen, ludieke dagen of jaarlijks terugkerende onderwerpen, maak je je verhaal relevant. Én nieuwswaardig. Newsjacking heet dat.
Gebruik ‘newsjacking’ als PR-tool
Met newsjacking koppel je actuele onderwerpen die in het nieuws voorbijkomen aan je eigen verhaal. Een leuk voorbeeld hiervan is de bekendmaking van Wie is de Mol. Elk jaar maken de makers van dit populaire tv-programma de deelnemers en de bestemming op spectaculaire wijze bekend. Speelt het progamma zich volgend jaar af in Kroatië? En ben jij een aanbieder van authentieke vakantiehuisjes? Dan kun je met een mediabericht over “off the beaten track Kroatië” vast voor een hele mooie map met knipsels zorgen.
Met een PR-jaarkalender ben je er op tijd bij
Het fijne van een ‘haakjeskalender’ en van newsjacking is dat je je goed kunt voorbereiden op wat er komen gaat. Je kunt toekomstig nieuws van tevoren creëren en klaarzetten. Zo ben je op tijd met je media pitch en pak je het PR-moment als het ‘heet’ is.
Lijkt het je leuk en handig om samen met ons te kijken naar jouw PR-jaarkalender? En deze te vullen met relevante haakjes die jou gegarandeerd media-aandacht gaan opleveren? Laat het ons weten. We denken heel graag mee, tijdens onze ‘Pick Our Brains’-koffiesessie bijvoorbeeld. Of een strategische meeting bij jou op kantoor. Hopelijk tot binnenkort!