Public Relations, een veel besproken vakgebied en een vakgebied waar heel veel mensen graag in zouden willen werken. Geen wonder dat wij veel vragen krijgen over ons werk en over ons carrièrepad. Want wat maakt het dat wij zijn uitgegroeid tot die ervaren PR-professionals die we nu zijn? Welke vaardigheden zijn belangrijk voor een carrière in Public Relations? Wat moet je in huis hebben om een goede PR-strategie op poten te zetten en succesvol uit te rollen? Wij zetten de skill-set voor je op een rij. Wie weet is dit jouw nieuwe roeping?
Je bent communicatief vaardig
Misschien een open deur, maar zeker een van de belangrijkste skills die je moet bezitten voor een succesvolle carrière in Public Relations: communicatieve vaardigheden. Daar draait het immers allemaal om; communiceren. Een vlotte babbel, maar ook een scherpe pen; van een PR-specialist wordt verwacht dat hij of zij goed kan schrijven, spreken, maar ook vooral luisteren naar wat de ander te zeggen heeft en waar de ander naar verlangt.
Je bent creatief
Waarom het PR-vak voor velen aantrekkelijk is? Omdat je jouw creativiteit de vrije loop kan laten gaan. Een goede PR-strategie is gebaseerd op een originele en effectieve aanpak om de boodschap van de klant over te brengen. En niet alleen de boodschap moet creatief zijn, ook de drager van de boodschap vraagt om een originele invalshoek.
Je bent een netwerker
Public Relations draait zoals wij wel vaker zeggen om Personal Relations. Het opbouwen en onderhouden van relaties met alle belanghebbenden is dan ook mega belangrijk. Denk aan relaties met de media, maar ook relaties met de consument, de klant zelf én andere stakeholders. Een goede relatie helpt bij een fijne samenwerking. Want dat is het; een samenwerking waar alle partijen wat van opsteken.
Je bent analytisch
Misschien niet de meest voor de hand liggende vaardigheid, maar zeker heel belangrijk. Van een PR-specialist wordt verwacht dat hij of zij analytisch is. Je moet data en statistieken kunnen begrijpen en deze weten in te zetten om strategieën en campagnes te optimaliseren. Hoewel PR nog altijd lastig meetbaar is, krijgen ook wij – zeker online – steeds meer tools in handen om de effecten van onze inspanningen te kunnen meten.
Je bent goed in time-management
Geen dag ziet er hetzelfde uit voor een PR-professional. Vaak werk je namelijk aan meerdere projecten tegelijktijd, ieder met hun eigen timeline. Wil jij succesvol zijn in PR, dan moet je goed zijn in het opstellen van prioriteiten, het werken met deadlines en niet terugdeinzen van plotse veranderingen. Nee, PR is geen 9 tot 5 baan, maar dat maakt het juist zo leuk!
Je bent flexibel en kan je goed aanpassen
Iedereen die in Public Relations werkt, weet dat er een grote mate van flexibiliteit van je wordt verwacht. Zeker in deze 24-uurs economie blijft de molen altijd draaien en dat geldt ook voor de PR-molen. De PR-industrie is dynamisch en ieder moment kunnen er plotse veranderingen optreden die jouw strategie en gekozen aanpak beïnvloeden. Als PR-professional is het dan ook belangrijk om flexibel te zijn, met verandering om te kunnen gaan en een groot oplossend vermogen te hebben.
Je bent nieuwsgierig
Last but not least: je bent nieuwsgierig ingesteld. Als PR-professional wil je altijd op de hoogte zijn van de laatste trends (zoals de opkomst van ChatGPT) en ontwikkelingen in het vakgebied waarin jij actief bent. Het is immers op deze ontwikkelingen dat jouw strategie drijft. Wees nieuwsgierig, volg het nieuws en de laatste trends. Maar blijf ook op de hoogte van wat de mensen uit jouw netwerk doen. Wie zit er op welke positie en kan jou verder helpen?