• +31(0)6 145 182 35
  • info@eline-eline.nl
  • Nederland

ChatGPT: dit kun je ermee als communicatiespecialist

Als communicatiespecialist is het belangrijk om altijd op de hoogte te blijven van de nieuwste trends, ontwikkelingen en inzichten in de branche. Duik dan ook regelmatig in de bladen, lees de kranten, scroll door social media en verdiep je in het vaknieuws. Dat is nogal wat, dat weten we, maar er is een nieuwe tool in opkomst die jouw werk als communicatie en/of PR-specialist een stuk kan vergemakkelijken. ChatGPT kan een waardevolle tool zijn om jouw werk te verbeteren en efficiënter in te kleden. Nieuwsgierig? ChatGPT: dit kun je ermee als communicatiespecialist.

Wat is ChatGPT?

ChatGPT, je hebt er misschien al iets over gehoord. ChatGPT is een geavanceerde chatbot die antwoorden genereert op basis van kunstmatige intelligentie. Klinkt futuristisch? Is het ook! Deze kunstmatige intelligentie (AI)-gedreven tool is getraind op een enorme hoeveelheid tekstgegevens en kan daarom natuurlijke taal begrijpen en produceren. Het zelflerend vermogen van de tool is groot en iedere dag leert de tool door activiteiten van zijn gebruikers dan ook bij. ChatGPT is ontworpen om menselijke taal te simuleren en kan worden gebruikt voor verschillende toepassingen. Denk hierbij aan het maken van notulen, het opstellen van actielijsten en het controleren van spelling. Klinkt als muziek in de oren voor jou als communicatiespecialist, niet?

Waar haalt de AI-tool zijn informatie vandaan?

Leuk en aardig allemaal, maar waar haalt die tool precies zijn informatie vandaan en is deze informatie wel betrouwbaar zul je je wellicht afvragen. ChatGPT haalt zijn informatie uit encyclopedieën, boeken, tijdschriften, verschillende databases, krantenartikelen en social media platforms zoals Reddit. De informatie die gebruikt wordt gaat tot 2022. Antwoorden van de tool zullen dus niet gebaseerd zijn op de laatste actualiteiten. Dit klinkt beperkend, maar hoeft niet per se zo te zijn. Het dwingt je om zelf logisch te blijven nadenken en ChatGPT echt als support tool te gebruiken in plaats als ‘vervanging van’.

Assistent in het communicatievak

Hoewel kunstmatige intelligentie al heel erg lang bestaat, maakt de gebruiksvriendelijkheid van de tool ChatGPT dat AI nu voor een groot publiek (gratis) bereikbaar is. Dus ook voor jou als communicatiespecialist. Volgens eerste onderzoeken kan de tool je bijvoorbeeld helpen met het behalen van een tijdsbesparing van maar liefst 37% bij het schrijven van teksten! Zie ChatGPT als een soort assistent die altijd met je mee kan denken en je helpt sneller te werken. Zo houd jij tijd over voor de zaken die écht belangrijk zijn.

ChatGPT Eline & Eline

ChatGPT: dit kun je ermee als communicatiespecialist

Contentcreatie

Een belangrijk aspect van het werk binnen het communicatie- en PR-vak is het creëren van content voor verschillende communicatiekanalen, zoals websites, social media, persberichten en nieuwsbrieven. Met ChatGPT heb jij een persoonlijke assistent in de arm die ideeën voor content kan genereren en je kan inspireren met betrekking tot verschillende onderwerpen. Door simpelweg een onderwerp in te voeren, kan ChatGPT suggesties geven voor titels, intro’s en inhoud voor artikelen en blogs. Teksten die jij vervolgens kan aanpassen naar jouw smaak.

ChatGPT Eline & Eline
ChatGPT
Copywriting

Een ander belangrijk aspect van het werk in het communicatie- en PR-vak is het schrijven van overtuigende en effectieve teksten. Vraag ChatGPT om advies en krijg suggesties voor taalgebruik en stijl die passen bij het beoogde publiek en de doelgroep die je kiest. Zo laat je de AI-tool ook eenvoudig een bestaande tekst herschrijven in een andere tone-of-voice.

Social media management

Social media copy en planningen: tijdrovende klussen, maar heel belangrijk voor de communicatiestrategieën van heel veel organisaties. ChatGPT kan je helpen bij het opstellen van social media-berichten en – aan de hand van jouw input – de copy zelfs aanpassen voor de verschillende doelgroepen die je probeert te bereiken met jouw strategie. Door de copywriting van social media-berichten uit te besteden aan jouw virtuele assistent, houd jij meer tijd over om bezig te zijn met de strategische planning en creativiteit van jouw social media plan.

Media monitoring en analyse

Het monitoren van media is essentieel voor het evalueren van de effectiviteit van communicatie en pr-campagnes en het identificeren van kansen en risico’s voor een organisatie. ChatGPT helpt je bij het analyseren van media-inhoud, inclusief social media, blogs, forums en nieuwsartikelen. Niet alleen weet de tool belangrijke onderwerpen te identificeren en trends in de media te spotten, ook kan de bot het sentiment uit teksten filteren.

ChatGPT Eline & Eline

Waar moet je op letten bij het gebruik van ChatGPT?

Het is een fantastische tool, maar niet zonder kinderziektes en kanttekeningen. Wil jij als communicatiespecialist gebruik gaan maken van ChatGPT? Houd dan rekening met de volgende punten:

  • De content waaruit ChatGPT put is beperkt, namelijk content gepubliceerd vóór 2022;
  • ChatGPT is niet helemaal subjectief en kan bevooroordeelde antwoorden geven;
  • De AI-tool is niet foutloos en geeft soms onjuiste informatie of legt verkeerde verbanden. Een fact check is dan ook altijd nodig!
  • Helaas, ook ChatGPT heeft menselijke eigenschappen en maakt dan ook wel eens taal-, spellings- en rekenfouten;
  • Je zult onduidelijke, onherleidbare of verzonnen bronnen tegenkomen;
  • Je dient nooit geheime informatie in te voeren in de chat. Deze kan namelijk gedeeld worden en bewaard worden in de database. Wees dus verstandig met wat je deelt en vraagt van ChatGPT;

Conclusie

ChatGPT kan een nuttige tool zijn voor gebruik binnen het communicatie- en PR-vak. De tool kan je helpen met het genereren van ideeën, kan je efficiënter laten werken door teksten voor je uit te werken en helpt je informatie te verzamelen die jij nodig hebt voor bijvoorbeeld jouw pitch.

Hoe de toekomst eruit ziet? ChatGPT zal voortdurend verder ontwikkeld en geoptimaliseerd worden. Het is dan ook waarschijnlijk dat ChatGPT in de toekomst nog krachtiger en veelzijdiger zal worden en meer geavanceerde functies zal bieden. Veel bedrijven staan al te popelen om de functie te integreren in diverse systemen. Eén ding is zeker, we zijn over dit onderwerp – en wat het voor ons vakgebied zal betekenen – nog lang niet uitgesproken!