Een sterke PR-strategie valt of staat met een sterk verhaal. Een merkverhaal, de ontstaansgeschiedenis van het bedrijf, een goed interview met de ondernemer of de gezichten ‘behind the brand’. Een persoonlijk ‘echt’ verhaal vormt een stevige basis voor succesvolle PR-campagnes. Waarom dat zo is?
Persoonlijke storytelling
Waarom doe jij wat je doet? Of je nu het stokje overneemt van je vader – en grootvader en overgrootvader – of een nieuwe business begint omdat je heilig in jouw product of dienst gelooft, jouw verhaal en dat van je bedrijf doen er toe. Door te vertellen wie je bent, wat je doet en vooral waarom je dat met zoveel passie doet, kun je jouw publiek écht raken. Een kennismaking met een nieuwe klant, cliënt of samenwerkingspartner voelt vertrouwd als je weet wie je voor je hebt, en vice versa. Een persoonlijk verhaal kleurt dat plaatje verder in.
Wij zijn ervan overtuigd dat een goed verhaal voor het grootste deel bepaalt of jouw PR-strategie succesvol is, of juist niet. Het maakt jou namelijk anders dan een ander. En belangrijker nog: anders dan je concurrenten. Jouw verhaal maakt je uniek en mag verteld worden.
Een verhaal creëert context
Storytelling is een veelgehoorde term in het marketing- en communicatievak. Soms iets te vaak, als je het ons vraagt. Toch is het belang van storytelling – oftewel verhalen vertellen – groot. Verhalen maken je boodschap levendiger en echter. Ze verspreiden zich gemakkelijk én worden sneller doorverteld. Een pakkende brandstory of persoonlijke vertelling blijft hangen. En dat is precies wat je met PR wil bereiken.
Verpak je jouw merkuitingen in verhaalvorm, dan creëer je context voor de ontvangers van je boodschap. Doe je dit door actuele haakjes [nieuwswaardige informatie], persoonlijke ervaringen en een relevante boodschap toe te voegen dan kun je zomaar een succesverhaal in handen hebben. Toch staat goede storytelling niet garant voor oneindig veel media-aandacht, een map vol mooie publicaties of een groeiende business…
Kies je publiek: aan wie vertel je je verhaal?
Een sterke en succesvolle PR-strategie valt of staat met een goed verhaal, indien verteld aan het juiste publiek. Wie zijn je droomklanten? Wie wil je raken met jouw business? En met jouw verhaal? Precies voor die mensen schrijf je je PR-verhaal, je mediabericht of nieuwsbrief. Houd bij het schrijven van al je PR-teksten altijd dit droompubliek in gedachten. Wat vinden zij interessant en relevant? Zodra je hun aandacht hebt getrokken, zorg er dan voor dat je het vasthoudt:
- Vertel eerlijke verhalen >> kom niet met een mooi marketingverhaal op de proppen maar vertel eerlijk en oprecht over wie je bent, waarom je doet wat je doet en voor welke uitdagingen je zelf gestaan hebt. Jouw verhaal of dat van je bedrijf / merk dat gaat over JOU.
- Vertel oplossingsgerichte verhalen >> een goed PR-verhaal vertelt welke oplossingen je met jouw business in petto hebt voor de ‘problemen’ van de ontvanger. Dit maakt jou relevant en waardevol, en daarmee interessant voor de media en voor het publiek dat jij voor ogen hebt.
- Onderbouw je verhalen >> een verhaal wordt extra boeiend en urgenter als je cijfers, statistieken en aantallen noemt. Die getallen nemen journalisten, redacteuren, bloggers en andere media met liefde van je over. Het maak je verhaal sterk en helder.
- Prikkel de nieuwsgierigheid >> een goed verhaal prikkelt en maakt nieuwsgierig. Een publiek dat aan je lippen hangt en meer wilt weten over wat je doet en hoe, is bereid je te volgen. Zo worden mensen die je verhaal voor het eerst horen uiteindelijk zelfs ambassadeurs voor je merk.
Een PR toolbox vol gereedschap
Als je de rode draad voor je verhaal op papier hebt gezet, kun je het op verschillende manieren vertellen en verder inkleuren. Van website, nieuwsbrief en social media kanalen tot mediabericht. Vooral die laatste is dé manier om in contact te komen met voor jou interessante media, met mooie publicaties in magazines, kranten, op websites en in blogs als resultaat. Maar dat gaat niet zomaar.
Een belangrijk onderdeel van het ‘verhalen vertellen’ is het nog een keer vertellen. En nog een keer. Steeds op een andere manier, maar altijd authentiek en in lijn met waar jij of jouw merk voor staat. Is een journalist, blogger of redacteur geïnteresseerd, dan volgt een publicatie vaak zodra dat past binnen de redactionele planning. Of je moet echt met ‘hot news’ komen natuurlijk.
Een ander cruciale ’tool’ voor succes is een sterk netwerk met persoonlijke relaties. Soms raakt jouw verhaal meteen de juiste snaar en verschijnt er een mooi artikel over jou / je bedrijf in je favoriete tijdschrift. Veel vaker is het een kwestie van zaaien, zaaien en nog eens zaaien, voordat er over je wordt geschreven. Dat geeft niet: dat is PR. Personal Relations 🙂
Je leest meer over het bouwen van relaties en de kracht van een persoonlijk netwerk in een volgende blog.