• +31(0)6 145 182 35
  • info@eline-eline.nl
  • Nederland

Het schrijven van een mediabericht lijkt zo eenvoudig. Toch zien we in de praktijk dat het opstellen van een krachtig persbericht nog niet zo makkelijk gaat. Van titels die het hoofdzakelijke nieuws niet bevatten tot een rommelige opmaak en incorrecte structuur. Wil jij een mediabericht versturen maar heb je moeite met het vinden van de juiste woorden? Met deze 5 tips helpen we je op weg.

1. Wees beknopt en gebruik heldere taal

Een goed mediabericht is beknopt en is geschreven in heldere duidelijke taal. Voor de lezer moet het bericht eenvoudig te scannen zijn en geen onnodig (vak)jargon bevatten. Bovendien is een goed mediabericht oprolbaar. Dit betekent dat de bovenste alinea’s de belangrijkste informatie bevatten. Hoe verder je het bericht leest, hoe gedetailleerder de informatie wordt. Kortom: vermeld het belangrijkste nieuws eerst.

2. Trek de aandacht met de titel

Wil jij opvallen tussen alle e-mails die dagelijks bij de media binnen druppelen (of stromen!)? Zorg dan dat je een pakkende titel gebruikt voor jouw bericht. Een goede titel prikkelt, trekt de aandacht en brengt direct het belangrijkste nieuws. Het nieuws dat je verderop in jouw bericht verder uitwerkt.

3. Beantwoord de 5 W’s

Een sterk mediabericht beantwoordt de 5 W’s. Wie, wat, waar, wanneer en waarom? Een voorbeeld: Eline Heeres en Eline van Nunen (wie) lanceren een online PR acadamy (wat) tijdens een feestelijke avond (wanneer) op een inspirerende plek in Utrecht (waar). Met deze acadamy hopen zij meer mensen te inspireren met het PR vak en delen zij hun kennis met vakgenoten (waarom).

4. Gebruik citaten

Leuk zo’n nieuwtje, maar hoe zet je die boodschap extra kracht bij? Dit doe je door het gebruik van citaten van relevante betrokken personen. Op deze manier geef je de boodschap een menselijke context, wat het lezen van de boodschap aantrekkelijker maakt. “Wij zijn ontzettend blij met ons nieuwe online platform dat compleet om het PR vak draait. Als PR professionals kregen – en krijgen wij nog steeds – altijd heel veel vragen van kleine ondernemers over ons vakgebied. Op dit platform kunnen zij vanaf nu terecht om zelf een kickstart te maken met hun PR strategie, zonder direct een hele opdracht uit te moeten besteden”, aldus Eline Heeres.

5. Voeg een boilerplate toe

Een boiler wat? Een goed mediabericht sluit af met een boilerplate en contactinformatie. Een boilerplate is een korte tekst onder de kop ‘over het bedrijf‘ die zonder veel aanpassingen ieder mediabericht opnieuw kan worden hergebruikt. De boilerplate deelt in één sterke alinea de belangrijkste informatie over een bedrijf. Denk hierbij aan activiteiten, de missie, gewonnen awards, filialen, een website en social media profielen.

Onder ‘NOOT VOOR DE REDACTIE, NIET VOOR PUBLICATIE’ kun je vervolgens gegevens kwijt die belangrijk zijn voor de ontvanger, maar niet gepubliceerd mogen worden. Bijvoorbeeld de contactgegevens van de verzender van het bericht, links naar te downloaden media en andere voor de ontvanger relevante informatie.

Meer weten of het schrijven van een goed mediabericht? Houd onze socials in de gaten.