• +31(0)6 145 182 35
  • info@eline-eline.nl
  • Nederland

Hoe lokale winkels PR gebruiken zonder dat je het doorhebt

Je loopt door de stad, bestelt een coffee to go, wandelt langs een bloemenwinkel, en ziet een flyer bij de kapper over een goed doel dat zij steunen. Gewoon een normale dag, toch? Maar zonder dat je het doorhebt, ben je onderweg langs allerlei voorbeelden en vormen van PR gekomen. Want ja, ook de koffiezaak op de hoek, je vaste kapsalon of de lokale bibliotheek doet aan PR. Vaak op een laagdrempelige en slimme manier, zonder dat het schreeuwerig overkomt. En daar kun jij als ondernemer ongetwijfeld wat van leren.

Wat maakt iets PR en geen reclame?

Reclame is ‘wat jij zegt over jezelf’ – PR is ‘wat anderen zeggen over jou’. PR is ook ‘dat wat je doet’, waardoor anderen vanzelf over je gaan praten. PR is vaak geloofwaardiger, authentieker en persoonlijker dan reclame. Het draait dus om verhalen, en niet om aanbiedingen of advertenties.

In onze blog ‘PR is overal’ vertelden we al je in het dagelijks leven tal van PR-uitingen tegenkomt. Elke dag opnieuw. Denk hierbij aan lokale horeca, je favoriete kapsalon en de bloemenwinkel in de stad. Zelfs de lokale bibliotheek in je eigen woonplaats zet PR in om extra onder de aandacht te komen.

Hoe lokale winkels PR inzetten zonder dat je het doorhebt? We zetten een aantal mooie, sprekende voorbeelden per categorie voor je op een rij:

1. Horeca – PR op elk terras

> Een nieuwe cocktailbar stuur een mediabericht [persbericht] naar de lokale krant om te laten weten dat ze geopend zijn

> De barista van je vaste koffietentje heeft een prijs gewonnen en wordt daarmee het gezicht van de zaak

> Het Italiaanse restaurant heeft vaste samenwerkingen met influencers die langskomen voor een lunch in ruil voor mooie posts op social media

> Een bekend restaurant organiseert een pop-up diner op een verrassende locatie en nodigt media en bloggers uit om te komen eten

> Een bakker die in de Pride-week regenboogkoekjes verkoopt voor het goede doel en daarmee in de media komt

PR les: gewone dingen kunnen al nieuwswaardig zijn. Heb je een nieuwe kaart, een jubileum of maak je je met je merk een maatschappelijk thema? Vertel erover en deel je verhaal met de buitenwereld.

2. De kapsalon – PR is mensenwerk

> Een kapsalon die samenwerkt met een lokale, bekende stylist voor een speciale ‘make-over dag’ en hiervoor de lokale media uitnodigt

> De kapper die een klant gratis knipt voor haar eerste sollicitatie na genezing van een kankerdiagnose (en dit verhaal met toestemming deelt)

> Een jonge medewerker die een ‘talentaward’ wint en met een interview in het kappersvakblad verschijnt

> De kapper die met trots laat zien dat hij al 25 jaar in het vak zit en zijn klanten delen hun herinneringen in de nieuwsbrief en op de website van de kapsalon

PR tip: Vertel persoonlijke verhalen, zoals in het voorbeeld van de kapsalons. Daar waar mensen samenkomen, zitten de echte verhalen. En daar zit de basis voor je eigen PR.

3. De bloemenwinkel – PR in geuren en kleuren

> Een bloemenzaak die elke maand een lokale held verrast met een boeket. Het wordt gedeeld op social media en de lokale media pikt het op.

> Een bloemsierkunstenaar die op TikTok deelt hoe je zelf een boeket samenstelt – gaat viral.

> Trouwlocaties en evenementenlocaties promoten de bloemen van de lokale bloemenzaak waar ze op regelmatige basis mee samenwerken

> Een ‘vergeet-me-nietjes’-actie waarbij mensen die onlangs iemand verloren hebben, krijgen een gratis bloemetje als troost en hart onder de riem

PR les: PR kun je ook inzetten om zachtheid en persoonlijke aandacht te geven aan een ander. Met de dingen die je als ondernemer doet of vertelt raak je mensen, en dat gaan ze niet snel meer vergeten.

4. De bibliotheek – een authentieke PR machine

> Een voorleesmiddag met een lokale BN’er, zoals een oud-sporter, een politicus of tv-persoonlijkheid genereert aandacht in de lokale media

> De bibliotheek die samenwerkt met ondernemers voor workshops over AI of overheidscommunicatie

> De bibliotheek-directeur die een opiniestuk schrijft over het belang van aandacht voor laaggeletterdheid en daarmee de lokale radio en tv haalt

PR inzicht: zelfs traditionele organisaties, zoals de lokale bibliotheek, snappen hoe relevant zichtbaarheid en het vertellen van een goed verhaal kan zijn.

Wat je hier als ZZP’er of kleine ondernemer concreet mee kunt?

  • Kijk eens in je eigen onderneming of of neem je eigen werk eens onder de loep: Wat doe je wat misschien ‘klein’ lijkt, maar eigenlijk het vertellen waard is?
  • Wie in jouw eigen omgeving kun je betrekken bij onderneming of activiteiten zodat je samen een groter bereik kunt krijgen voor jouw boodschap?
  • Kun je inhaken op een lokaal evenement, een themaweek, jubileum of iets actueels? Doen! En vertel erover op je eigen kanalen en in de media.

Een PR-campagne of PR-strategie is dus niet alleen iets voor de grote jongens. Het is voor iedereen die een verhaal te vertellen heeft. Dus ook voor jou.

Benieuwd naar hoe je jouw eigen verhaal met de wereld kunt delen, en hoe je als ZZP’er of kleine ondernemer PR gebruikt om meer bekendheid te genereren voor je business? We denken graag met je mee. Stuur ons gerust een mailtje (info@eline-eline.nl) met jouw meest prangende PR-vraag of aanvraag voor een PR koffiesessie en we nemen snel contact met je op.