Public Relations is geen nieuw vakgebied, maar wel een vakgebied dat sterk onderhevig is aan de moderne ontwikkelingen in de afgelopen decennia (lees ook: Wat is PR en wat kun je ermee bereiken?). Geen wonder dat het vakgebied een enorme transitie heeft doorgemaakt, één waarin het digitale aspect meer en meer is gaan tellen. Voor bedrijven is het dan ook van groot belang om een goede digitale PR-strategie te kiezen. Veel doelgroepen zijn immers met name online actief.
Van traditionele naar digitale PR
Het verschil tussen traditionele PR en digitale PR is aanzienlijk en is het gevolg van de evolutie van PR-activiteiten in het digitale tijdperk. Traditionele PR maakt voornamelijk gebruik van traditionele mediakanalen om een boodschap van een organisatie over te brengen op het publicek. Denk hierbij aan print media, televisie en radio. Digitale PR focust zich daarentegen op online kanalen, zoals platforms, websites, blogs, maar ook influencers die via social media kanalen een grote doelgroep bereiken. Gezien de toenemende digitalisering van onze samenleving is het voor bedrijven een echte must om de PR strategie hierop af te stellen.
Wat zijn de voordelen van digitale PR?
Via digitale media is het mogelijk om sneller en directer met het publiek te communiceren. De tijd tussen concept en publicatie is immers vele malen kleiner dan bij een print titel of geplande radio uitzending. Bovendien maakt het beheren van eigen online kanalen het mogelijk om nog sneller en directer met de doelgroep te schakelen. Zo kunnen organisaties via social media snel reageren op vragen, opmerkingen en feedback vanuit het publiek. Bovendien zijn resultaten digitaal meetbaar en veel beter te analyseren. Zo is het eenvoudig om na te gaan hoeveel personen er met een boodschap zijn bereikt en welk deel van de ontvangers (direct) iets met deze boodschap heeft gedaan. Data-gedreven PR is sterk in ontwikkeling en het zal niet lang meer duren voordat dit ook echt de norm wordt.
360° focus
Al onze PR strategieën hebben een 360° benadering. Dit betekent dat we alle type media in beschouwing nemen. Toch vormen online kanalen een steeds groter onderdeel van onze PR strategieën en adviezen; zeker voor bedrijven die online opereren. Belangrijk is om te kijken naar de doelstellingen van de PR strategie. Zo kan een publicatie in een print magazine veel doen voor het imago van een bedrijf / product of dienst, maar zal directe conversie online eenvoudiger te realiseren én meten zijn. Kortom, besteed voldoende aandacht aan het opstellen van de doelstellingen van jouw PR strategie. Aan de hand hiervan kun je een gericht 360° PR plan maken dat alle type media, zowel de traditionele als digitale media, meeneemt om zo jouw PR succes te vergroten.
Hulp nodig bij het opstellen van jouw PR strategie? Boek een Pick Our Brains sessie en geef jouw PR een kickstart.